Jag saknar dig

Idag vaknade jag av mig själv klockan 8.
Sedan dess har jag tvättat, strykit massa, städat mitt bombnedslag till rum o tagit en låång promenad.
Ehhh okej, who am I kidding? Jag ÖNSKAR att det vore så men sanningen är att jag vaknade för sisådär en timme sen :P Goood, så länge har jag inte sovit på jag-vet-inte-hur-länge?
Men antar att jag behövde det isf...?:P
"Skitsamma" tänkte jag när jag såg att det ändå var  S P Ö R E G N  ute.
Idag blir det mera dans, ska dra iväg o träna med Mikaela lite senare, jag måste även träna på mitt solo.
Blir nog kvar i danslokalen ända tills Ea kommer heeeeem ikväääääll, weeeeei ;P

Åh nu blev jag sugen på att krypa tillbaka ned i sängen med en riktigt bra bok.
Tyvärr har jag ingen. Eller jo, men ingen jag inte läst alltså såklart.
Tips på bra böcker.....!?!?!??! Älskar att läsa på sommaren,
antingen ligga inne i sängen när det regnar o bara läsa, läsa, läsa i massa timmar med en chokladkaka bredvid eller ligga ute på gräsmattan eller på altanen i strålande sol o steka samtidigt, gärna med jordbuggar nära till hands ;P 
ÅH MÅSTE SKAFFA MIG EN NY BOK!
Eller så tar jag o läser min absoluta favoritbok för typ.... femte gången....?
"Jag saknar dig, jag saknar dig" heter den och är skriven av min favoritförfattare Peter Pohl.
(tillsammans med Kinna Gieth, som varit med om det som händer i boken på riktigt,
o har berättat/gett dagboksanteckningar osv. till Peter Pohl o genom det är denna boken skapad.
Den är alltså baserad på en verklig händelse, även om mkt i boken är påhittat.)



Det är en helt fantastiskt bok som jag ALDRIG tröttnar på!
Och jag gråter lika mkt varje gång jag läser den!
Den handlar om två tvillingsystrar, Cilla o Tina, 13 år, som står varandra närmare än något annat i hela världen.
Men en dag händer det som inte får hända: Cilla dör.
Bli inte upprörda, jag avslöjar inget nu för det står både på baksidan, samt det allra första i boken,
såhär lyder de allra första raderna i kapitel 1:

"Nu är det april månad och hemma i Rosengården sitter två flickor, Cilla och Tina heter de.
Enäggstvillingar är de och ska fylla fjorton år i sommar. Men det får inte Cilla vara med om - hon kommer snart att dödas i en trafikolycka. Det är det vidrigaste som har hänt mig, och jag berättar det med en gång, för det här är inte menat att vara en spännande story med ett fiffigt slut som måste hållas hemligt till sista sidan, utan det handlar om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt och hålla balansen i livet utan Cilla. Och jag som berättar är Tina, men jag vet att jag inte kommer att orka berätta om "mig", så därför säger jag "hon" istället.
"

Jag läste den för första gången på högstadiet (en lärare tipsade mig om den),
och det är väl egentligen mot den åldersgruppen denna bok riktar sig,
det är alltså en ungdomsbok,
eftersom den även innehåller massa fjortis-killproblem och tonårsbråk, ja ni vet, lite fjantigt sådär,
man märker ju verkligen av att de bara är 13 (snart 14) år,
men jag bara ääälskar att läsa om det o kommer förmodligen tycka om den här boken lika
mycket när jag är över 30.
LÄS DEN OM NI INTE GJORT DET :)
Man blir helt fängslad!

Måste avsluta denna lilla bokrecensionen (o även inlägget) som det visst blev,
med ett till utdrag ur boken, en dikt från Tina:

"Hon är borta.
Kommer aldrig tillbaka
aldrig någonsin.
Borta för alltid.

Hon är död.
Jag kan inte
vill inte tro det.
Det är ju omöjligt.

Hon var här
för en sekund sedan,
skrattade, pratade
så lycklig och levande.

Så tog hon ett steg,
bara ett enda
och livet blir aldrig
sig likt igen.

Hela mitt liv
har hon varit hos mig,
aldrig
var vi ifrån varandra.

Nu
och för resten av livet
måste jag klara mig
henne förutan.

Men hennes minne lever
här i mitt hjärta.
Här har hon sin egen plats
och får stanna för alltid
."


Den innehåller även mitt absoluta favoritcitat:
De djupaste känslorna
döljer sig längst in
bland de osagda orden
.


Nu måste jag se till att få frukost i magen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0