Operation?!

Har ägnat massa timmar (gick faktiskt upp 12 idag, yey, det går framåt;P) åt att läsa om nervskador o försökt komma fram till vad det är som egentligen hänt mig och vad jag kan göra för att få det att försvinna.
Tydligen är det ganska allvarligt om det inte försvunnit efter några veckors vila (jag har haft mitt i en dryg månad nu!!) o då måste man söka hjälp, antingen hos läkare eller kiropraktor eller liknande, så det ska jag göra nu! Fasen att jag inte visste det tidigare, sjukgymnasten jag träffade några ggr i Sthlm sa ju att det enda jag kunde göra var att vila bort det.. Men nu har jag alltså vilat i över 4 veckor o det är inte borta än, alltså måste något annat göras!
Jag har hittat en kiropraktorklinik i Solna som jag ska boka tid på, de hade massa sorters behandlingar för just skador på medianusnerven, som är det jag har fått.
Det kunde leda till karpaltunnelsyndrom, som verkar stämma in på mig...=S

Jag har faktiskt blivit jätterädd efter jag läst runt massa om det, är det tillräckligt allvarligt kan man bli tvungen att operera o då får man inte belasta armen på månader!!! Fattar ni?! Jag går liksom en dansutbildning på heltid o har redan varit borta en månad! Dessutom kunde skadan bli kronisk om man gick med den för länge! Jag skakar nästan här för jag blir så orolig!
HOPPAS någon kiropraktor/läkare kan hjälpa mig!


Detta är lite av det jag hittat på internet om min skada, läs om ni orkar:

" Om nerverna blir klämda av felställningar eller förträngningar får vi inflammation i nerven som t ex vid ischiasverk i benet. Vid akut nervpåverkan kan vi testa detta ganska väl och symtomen är ofta tydliga. Betydligt svårare är det om en nerv gradvis under lång tid utsätts för ett tryck. Det kan då ske en långsam förtvining av nerven med dåliga impulser till det som nerven ska styra. Detta upptäcks ofta inte förrän det gått långt.

Symtom kan uppstå lokalt i någon av regionerna eller i hela armen, från nacken ner i armen ut till fingrarna.

"Double crush syndrome" innebär att om en nerv är irriterad på en nivå blir den känsligare för irritation på andra nivåer. Om man t ex har ett problem i nacken som irriterar nerverna som går från nacken ned i armen behövs endast en mindre störning i handen eller i armbågen för att symtom ska uppstår där också.

Karpaltunnelsyndrom är en irritation av medianusnerven i handleden där den passerar genom karpaltunneln, en tunnel som utgörs av handlovsskelettet och ledbanden i handloven där nerver och senor passerar till handen. När karpaltunneln är inflammerad kan ökat tryck irritera medianusnerven.
Karpaltunnelsyndrom är en benämning på en medicinsk åkomma som kan orsakas av motorisk överbelastning.

Om besvären inte försvinner inom ett par veckor eller om de förvärras snabbt ska man söka hjälp. Ett kraftigt tryck på nerven kan orsaka bestående skador på själva nerven. Även de muskler som får sina nervimpulser från nerven och som alltså styrs av nerven kan skadas.

Då det finns olika tillstånd som liknar karpaltunnelsyndrom och för att det finns olika förklaringar till att du känner smärta, kan ett antal olika behandlingar övervägas.
I svårare fall kan det bli nödvändigt med en operation. Vad som händer under operationen är att kirurgen gör ett längsgående snitt i handleden och skär av ledbandet som täcker karpaltunneln. Det minskar trycket på nerven.
Efter operationen brukar man få en gipsskena eller något annat fast förband som gör att man håller handleden i stillhet. Förbandet ska sitta kvar mellan tio dagar och två veckor.

Undvik överbelastning efter operation
I samband med att förbandet tas av avlägsnas även stygnen. Man får sedan ett enklare förband. Det är viktigt att man fortsätter att vara försiktig med handen. Man ska undvika överbelastning, speciellt under de första månaderna efter operationen. Så länge såret läker kan man behöva vara sjukskriven, och det brukar ta några veckor. "




HJÄLP!


Kommentarer
Postat av: Twin sis=)

Kommer nog gå bra=) och det e nog väldigt bra om du söker hjälp som sagt! har läst om medianus nerven även kallad för cp-nerven!

2009-11-04 @ 15:27:25
Postat av: Madde

twin sis: vem är det som skrivit detta?

inte mikaela väl? =O

2009-11-04 @ 15:34:20
URL: http://maaddeleeen.blogg.se/
Postat av: Twin sis=)

haha, nu e du allt bra nyfiken va?!!:P Vem e det som kan ha en twin sis?;)

2009-11-04 @ 15:46:56
Postat av: Madde

hahaha ja nu va jag allt trög ANNIKA ;D

men har du läst om de alltså, då måste du ju berätta för meeej!

2009-11-04 @ 15:54:41
URL: http://maaddeleeen.blogg.se/
Postat av: Twin sis=)

hehe;) Nej men jag har inte läst nått ingående på det...hade bara hört talas om det, karpaltunnelsyndrom som får nerven i kläm vid handleden och att det påverkar olika delar av kroppen. Så som sagt, väldigt bra att du fått tid=)

2009-11-04 @ 18:22:51
Postat av: Madde

ahaa på de viset ;)

japp, hoppas bara de blir bra nu nån gång då!

men de vet väl va de sysslar me hoppas ja.

hoppas allt e goodie me dej?:)

2009-11-04 @ 21:49:58
URL: http://maaddeleeen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0